Heeft u een vraag? Mogelijk vindt u het antwoord hieronder. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op via het contactformulier.
Persoonlijke gegevens hebben wij nodig voor registraties en aanmeldingen voor certificeringen. In ons privacystatement staat hoe wij (als verwerkingsverantwoordelijke) omgaan met je privacy.
Het platform is AVG-compliant. Je persoonsgegevens worden opgeslagen bij een gecertificeerd datacenter in Nederland volgens ISO 20000, ISO 27001 en NEN7510. Maandelijks worden aanpassingen gedaan aan het platform om mogelijke veiligheidsproblemen te voorkomen en op te lossen. Ook worden tests door derden uitgevoerd om vast te stellen of het platform nog steeds veilig is en voldoet aan wet- en regelgeving.
Wij vragen alleen gegevens die wij nodig hebben voor registratie, inloggen en de poorttoegang. U bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van uw gegevens. Een jaar nadat uw registratie is verlopen worden uw gegevens verwijderd. Voor meer informatie kunt u het privacystatement in de voettekst van de website raadplegen.
U heeft recht op inzage in uw gegevens, correctie of verwijdering. Hiervoor kunt u via data@explain.nl een verzoek indienen. Om misbruik te voorkomen kunnen wij u daarbij vragen om u te identificeren. U krijgt binnen 4 weken een reactie. Voor het melden van een datalek kun u hetzelfde mailadres gebruiken.
U kunt via data@explain.nl contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming.
Explainsafe is het platform (website) waarop verschillende bedrijven hun poort- c.q. veiligheidsinstructies laten beheren door Explain.
Veilig.tv bestaat niet meer en is vervangen door explainsafe.nl. De werking blijft hetzelfde als bij Veilig.tv, alleen is Explainsafe een platform dat volledig voldoet aan de eisen van deze tijd en toekomstbestendig is.
Explainsafe is bedoeld voor eigen medewerkers, contractors, leveranciers en bezoekers van terreinen (sites) waarvoor de opdrachtgever wil dat deze een poort-of veiligheidsinstructie volgen voordat ze het terrein op mogen en of er werkzaamheden mogen verrichten.
Ga naar de pagina Inloggen en klik op 'Wachtwoord vergeten'. Hier vult u uw e-mailadres in en daarna klikt u op 'Herstel wachtwoord'. U ontvangt dan een e-mail met daarin een link. Met deze link kunt u een nieuw wachtwoord aanmaken.
Om in te loggen gaat u naar de pagina Inloggen. U kunt alleen inloggen als u al een account heeft aangemaakt. Hier vult u uw e-mailadres en wachtwoord in. Dit wachtwoord heeft u gekozen bij het aanmaken van het account.
Door u zelf te registeren, maakt u een account aan. Klik vanuit de homepage op 'Naar bedrijven' en kies daar het bedrijf waarvoor u een poortinstructie wilt maken. Wanneer u vervolgens in de bedrijfsomgeving bent, klikt u rechtsboven op 'Inloggen'. Onder het inlogscherm kunt u op de link 'Klik hier om te registeren' klikken om in het registratieformulier terecht te komen en de registratie te starten en af te ronden. Na registratie kunt u met uw gebruikersnaam (e-mailadres) en zelf aangemaakte wachtwoord inloggen in het inlogformulier en de gewenste poort- veiligheidsinstructie kiezen. Wanneer u al bent geregistreerd bent met hetzelfde e-mailadres, bijvoorbeeld bij een ander bedrijf, dan worden de gegevens die bekend zijn alvast automatisch ingevuld. U kunt ook altijd rechtstreeks op het logo van bedrijf klikken (in de carrousel op de homepage) om sneller in het registratieproces terecht te komen.
Nee, de instructie is te volgen in de meest gebruikte moderne browsers (Chrome, Firefox, Safari, Edge). In de browser Internet Explorer 11 is uw gebruikerservaring mogelijk niet optimaal. Microsoft adviseert bedrijven inmiddels om IE niet meer te gebruiken. Zie voor meer informatie hierover de website van Microsoft. Sinds 1 januari 2020 bieden wij ook geen support meer aan IE 11-gebruikers. De poort- en veiligheidsinstructies kunnen worden gevolgd op pc, laptop, tablet en smartphone.
Als je voor een account een "zwak" wachtwoord gebruikt, dan wordt er een beveiligingsadvies gegeven. We raden je aan om je wachtwoord te wijzigen. Zie ook: https://support.apple.com/nl-nl/guide/ipad/ipad32488b23/ipados
Als u de toets succesvol heeft gemaakt, kunt u direct uw certificaat downloaden. U kunt het certificaat ook later downloaden in uw account.
Dat verschilt van opdrachtgever tot opdrachtgever. Meestal 1 jaar, soms 2 jaar. De vervaldatum staat op uw certificaat vermeld.
U kunt een certificaat behalen door de toets te maken. Voor u deze toets gaat maken, bekijkt u de poort- of veiligheidsinstructie. Dit kunt u zo vaak doen als u wilt. Daarna gaat de toets van start.
De werkgever of opdrachtgever kan resultaten van behaalde poortinstructies altijd opzoeken en inzien. Een jaar nadat uw registratie is verlopen worden uw gegevens verwijderd of eerder als u dat aangeeft.
Er wordt steeds een nieuwe toets klaargezet op het moment dat u een toets niet heeft behaald.
De opdrachtgever bepaalt hoe lang u over een toets mag doen. Er loopt een timer mee om te laten zien hoeveel tijd u nog heeft. Als het langer dan de ingestelde tijd duurt verbruikt u een examenpoging. U kunt eventueel daarna een nieuwe examenpoging doen.
U kunt, terwijl u de toets maakt, een vraag open laten door deze te 'markeren'. U kunt vervolgens, voordat u de toets afrondt, terug gaan naar de gemarkeerde vraag om deze alsnog te beantwoorden.
Dat is afhankelijk van de talen die uw opdrachtgever of werkgever heeft gekozen. Bij de taalkeuze kunt u zien uit welke talen u kunt kiezen.
Explainsafe is toegankelijk voor iPad-gebruikers, voor zowel het afnemen van de toets als voor het beheren van kandidaten. Wel adviseren we u om de iPad te gebruiken met de nieuwste versie van iOS (12.1) voor de meest optimale gebruikerservaring.