Veelgestelde vragen

Heeft u een vraag? Mogelijk vindt u het antwoord hieronder. Staat uw vraag er niet tussen? Neem dan contact op via het contactformulier.

Waarom hebben jullie mijn persoonlijke gegevens nodig?

Persoonlijke gegevens hebben wij nodig voor registraties en aanmeldingen voor certificeringen. In ons privacystatement staat hoe wij (als verwerkingsverantwoordelijke) omgaan met je privacy.

Zijn mijn persoonsgegevens veilig?

Het platform is AVG-compliant. Je persoonsgegevens worden opgeslagen bij een gecertificeerd datacenter in Nederland volgens ISO 20000, ISO 27001 en NEN7510. Maandelijks worden aanpassingen gedaan aan het platform om mogelijke veiligheidsproblemen te voorkomen en op te lossen. Ook worden tests door derden uitgevoerd om vast te stellen of het platform nog steeds veilig is en voldoet aan wet- en regelgeving.

Wat gebeurt er met mijn (persoons)gegevens?

Wij vragen alleen gegevens die wij nodig hebben voor registratie, inloggen en de poorttoegang. Je bent zelf verantwoordelijk voor de juistheid van deze gegevens. Een jaar nadat je registratie is verlopen worden je gegevens verwijderd. Voor meer informatie kun je het privacystatement in de voettekst van de website raadplegen.

Kan ik mijn gegevens inzien, laten wijzigen of verwijderen?

Je hebt recht op inzage in je gegevens, correctie of verwijdering. Hiervoor kun je via data@explain.nl een verzoek indienen. Om misbruik te voorkomen kunnen wij je daarbij vragen om jezelf te identificeren. Je krijgt binnen 4 weken een reactie. Voor het melden van een datalek kun je hetzelfde mailadres gebruiken.

Hoe krijg ik contact met de Functionaris Gegevensbescherming?

Je kunt via data@explain.nl contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming.

Wat is Explainsafe?

Explainsafe is het platform waarop verschillende bedrijven hun poort- en veiligheidsinstructies laten beheren door eX:plain. Explainsafe is een volledig LMS (Learning Management System) waarop kandidaten zichzelf kunnen registreren op de verschillende omgevingen van de aangesloten klanten. We bieden tevens een breed scala aan beheerdersmogelijkheden voor bedrijfsbeheerders om kandidaten toe te voegen en uit te nodigen, behaalde resultaten te rapporteren en nog veel meer, met als doel een zo optimaal mogelijke gebruikerservaring te bieden.

Voor wie is Explainsafe?

Explainsafe is bedoeld voor eigen medewerkers, contractors, leveranciers en bezoekers van terreinen (sites) waarvoor het bedrijf wil dat er een poort- of veiligheidsinstructie gevolgd wordt voordat ze het terrein mogen betreden of werkzaamheden mogen verrichten.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

Ga naar de pagina Inloggen en klik op 'Wachtwoord vergeten'. Vul je e-mailadres in en klik op 'Herstel wachtwoord'. Je ontvangt dan een e-mail met daarin een link. Met deze link kun je een nieuw wachtwoord aanmaken. Lukt het niet om in te loggen bij de gewenste bedrijfsomgeving na het opnieuw instellen van een wachtwoord? Misschien ben je nog niet geregistreerd bij deze bedrijfsomgeving. Ga naar de juiste bedrijfsomgeving en klik op 'Inloggen' en vervolgens op 'Klik hier om te registreren'. Hier kun je je e-mailadres invullen en, indien nodig, registreren.

Hoe kan ik inloggen?

Om in te loggen ga je naar de pagina Inloggen. Hier vul je je e-mailadres en wachtwoord in. Je kunt alleen inloggen als je al een account hebt aangemaakt, oftewel jezelf hebt geregistreerd. Het wachtwoord voor je account is hetzelfde voor iedere (bedrijfs)omgeving waar je binnen Explainsafe bent geregistreerd.

Hoe kan ik mij registreren?

Klik vanuit de homepage van www.explainsafe.nl op 'Bedrijven' en kies daar het bedrijf waarvoor je een poort- of veiligheidsinstructie wilt maken. Wanneer je vervolgens in de bedrijfsomgeving bent, klik je rechtsboven op 'Inloggen'. Onder het inlogscherm klik je op de knop 'Klik hier om te registeren' om in het registratieformulier terecht te komen van de betreffende bedrijfsomgeving. Na registratie kun je de gewenste poort- of veiligheidsinstructie kiezen.

Moet ik een programma of app installeren om de instructie te kunnen volgen?

Nee, de poort- en veiligheidsinstructies zijn te volgen in de meest gebruikte moderne browsers (Chrome, Firefox, Safari, Edge). Internetbrowser Internet Explorer 11 wordt niet meer ondersteund. De poort- en veiligheidsinstructies kunnen worden gevolgd op pc, laptop, tablet en smartphone. LET OP: Een mobiel apparaat met een verouderd OS (Android of iOS) kan ongewenste resultaten geven binnen een moderne webapplicatie zoals Explainsafe.

Hoe krijg ik het certificaat?

Als je de toets succesvol hebt gemaakt, kun je direct je certificaat downloaden. Je kunt het certificaat ook later downloaden vanuit je account. Als je inlogt kom je op de webpagina 'Mijn overzicht'. Hier klik je op de knop met de tekst 'Certificaat downloaden' om je certificaat te downloaden.

Hoe lang is het certificaat geldig?

Dat verschilt per poort- of veiligheidsinstructie. De vervaldatum staat op je certificaat vermeld en wordt ook van tevoren gecommuniceerd. Zie hiervoor de informatie die je bij de instructie ziet staan.

Hoe kan ik een certificaat behalen?

Je volgt eerst de poort-of veiligheidsinstructie. Vervolgens krijg je de keuze uit 'Instructie herhalen' en 'Toets starten'. Je kunt de instructie zo vaak als je wilt herhalen. Wanneer je kiest voor de optie 'Toets starten', begin je aan de bijbehorende toets. Als je bent geslaagd voor de toets, krijg je een certificaat.

Hoe weet mijn werkgever of opdrachtgever dat ik de toets behaald heb?

De werkgever of opdrachtgever kan resultaten van behaalde poort- en veiligheidsinstructies altijd opzoeken en inzien. 13 maanden nadat je laatst behaalde certificaat is verlopen, en 13 maanden nadat je ingelogd of uitgenodigd bent worden je gegevens automatisch verwijderd. Uiteraard is het altijd mogelijk om eerder verwijderd te worden, neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier op https://www.explainsafe.nl/nl/frequently-asked-questions

Hoe vaak kan ik de toets doen?

Er zit geen limiet aan de hoeveelheid toetsen die je mag doen. Wel zal je de poort- of veiligheidsinstructie geheel opnieuw moeten volgen. Afhankelijk van de keuzes die gemaakt zijn, wisselt het per bedrijfsomgeving of er wel of niet automatisch een nieuwe instructie klaargezet wordt op het moment dat je bent gezakt voor een eerdere toets. Het kan dus zo zijn dat je zelf de instructie opnieuw moet opzoeken (door na inloggen te klikken op 'Instructies') en starten als je gezakt bent.

Waarom loopt er een timer mee met de toets?

Per bedrijfsomgeving is bepaald hoe lang je over een toets mag doen. Er loopt een timer mee om te laten zien hoeveel tijd je nog hebt. Als het langer dan de ingestelde tijd duurt, wordt de toets automatisch afgesloten en ingeleverd. Je moet dan, indien je gezakt bent, opnieuw de instructie volgen en de toets starten.

Waarvoor kan ik de markeerfunctie gebruiken bij het maken van de toetsvragen?

Je kunt, terwijl je de toets maakt, een vraag open laten door deze te 'markeren'. Als je de toets wilt afronden en je hebt nog een vraag gemarkeerd, dan moet je eerst terug naar deze vraag om deze te controleren of alsnog in te vullen.

Kan ik de instructie en toets in mijn eigen taal volgen?

Dat is afhankelijk van de talen die er per bedrijfsomgeving ontwikkeld zijn. Bij het dropdownmenu van de taalkeuze aan het begin van de instructie en test kun je zien uit welke talen je kunt kiezen.

Kan ik de instructie/toets afnemen op een iPad?

Explainsafe is toegankelijk voor iPad-gebruikers, voor zowel het afnemen van de toets als voor het beheren van kandidaten. Wel adviseren we je om de iPad te gebruiken met de nieuwste versie van iOS voor de meest optimale gebruikerservaring. Dit geldt uiteraard ook voor Android tablets en andere mobiele apparaten. Houd ook de browser up-to-date. Het wordt dus aangeraden om altijd alles up-to-date te hebben voordat je een instructie/toets gaat maken op Explainsafe.

Ik lees raar opgebouwde zinnen of spelfouten.

Controleer dan eerst de instellingen van je internet browser. Google Chrome gebruikt een standaard vertaalmogelijkheid en die staat waarschijnlijk ingeschakeld. Dit veroorzaakt vaak incorrecte teksten. Hier zie je hoe je dit kan controleren: https://support.google.com/chrome/answer/173424